Δευτέρα 22 Ιουλίου 2013

Τι είναι το σύνδρομο της οικονομικής θέσης



Ονομάζεται «σύνδρομο της οικονομικής θέσης» και αφορά στα ανησυχητικά συμπτώματα που ενδέχεται να εμφανιστούν στις πτήσεις μεγάλης διάρκειας, όταν ο ταξιδιώτης επιλέγει να ταξιδέψει στην οικονομική θέση (σίγουρα βέβαια δεν αφορά τους επιβάτες της φωτογραφίας μας...) Δείτε τι ακριβώς συμβαίνει στον οργανισμό μας και λάβετε τα κατάλληλα μέτρα την επόμενη φορά που θα ταξιδέψετε με αεροπλάνο.
Κοιτάτε ξανά το ρολόι σας. Έχουν περάσει περίπου 3 ώρες από την στιγμή που απογειωθήκατε και εσείς είστε ακόμη σφιχτά δεμένος στο κάθισμα του αεροπλάνου. Τα πόδια σας έχουν πιαστεί και έχουν αρχίσει να μουδιάζουν. Και επειδή το στενό αεροπλάνο δεν ενδείκνυται για βόλτες και γυμναστική για να ξεπιαστείτε, αποφασίζετε να υπομείνετε καρτερικά το «βασανιστήριο» μέχρι να προσγειωθείτε με ασφάλεια. Πόσο κακό κάνετε, ωστόσο στον οργανισμό σας;


Πως προκαλείται το σύνδρομο;
Η πολύωρη ακινησία του σώματος και κυρίως των κάτω άκρων κατά τη διάρκεια της πτήσης, προκάλεσε σωρεία περιστατικών φλεβοθρομβώσεων ανάμεσα στους επιβάτες της οικονομικής θέσης, γεγονός που οδήγησε στην «βάφτιση» του συνδρόμου με την ονομασία «σύνδρομο της οικονομικής θέσης».
Ο στενός και περιορισμένος χώρος που έχουν στη διάθεσή τους οι επιβάτες της οικονομικής θέσης, κυρίως στον χώρο των ποδιών, αποτελεί κατά κύριο λόγο την αιτία της φλεβοθρόμβωσης, καθώς ο ταξιδιώτης ενδέχεται ακόμη και σε σχετικά μικρά σε διάρκεια ταξίδια (3-5 ώρες) να μην κουνηθεί καθόλου από την θέση του!
Η πολύωρη αδράνεια, το μεγάλο ύψος, ο εξαιρετικά περιορισμένος χώρος και η αφυδάτωση που προκαλείται στον οργανισμό με τα αεροπορικά ταξίδια, ευνοούν την θρόμβωση των κάτω άκρων, γεγονός που σε ακραία μορφή του μπορεί να οδηγήσει ακόμη και στον θάνατο.


Τι έχει συμβεί μέχρι σήμερα;
Επίσημα καταγεγραμμένα περιστατικά θρομβώσεων μετά από πολύωρες πτήσεις, έχουν σημειωθεί σε όλο τον κόσμο. Οι ειδικοί μιλούν για 25 θανάτους που καταγράφηκαν στο αεροδρόμιο του Τόκιο, τα τελευταία 8 χρόνια εξαιτίας θρομβώσεων, 48 θανάτους στο αεροδρόμιο του Σίδνεϋ μετά από πολύωρες πτήσεις και πολλά άλλα περιστατικά σε όλα τα μεγάλα αεροδρόμια του κόσμου. Όσο για τον αριθμό των νοσηλευομένων εξαιτίας του συνδρόμου; Οι αριθμοί δυστυχώς, ξεπερνούν την φαντασία καθώς όλες οι χώρες έχουν αναφέρει παρόμοια περιστατικά. Οι ειδικοί ωστόσο, αναφέρουν πως τα κυκλοφορικά προβλήματα στις αρτηρίες, δεν συμβαίνουν μόνο στους επιβάτες της οικονομικής θέσης, αλλά και στην business class. Παρόλα αυτά, το θέμα φαίνεται πως έχει πάρει διαστάσεις καθώς πολλοί είναι εκείνοι οι επιβάτες που σκέφτονται τις ομαδικές αγωγές κατά συγκεκριμένων αεροπορικών εξαιτίας του περιορισμένου χώρου των καθισμάτων τους που προκαλεί προβλήματα υγείας. Από την άλλη πλευρά, οι αεροπορικές εταιρείες κωφεύουν απέναντι στο πρόβλημα, επικαλούμενες τις διεθνείς προδιαγραφές κατασκευής αεροσκαφών και εκμεταλλευόμενες ακόμη και το τελευταίο εκατοστό του αεροπλάνου προκειμένου να βγάλουν περισσότερα καθίσματα που μεταφράζονται σε περισσότερους επιβάτες και άρα περισσότερα κέρδη…


Ποια είναι τα συμπτώματα;
Σε γενικές γραμμές τα συμπτώματα του συνδρόμου της οικονομικής θέσης είναι κοινά, όμως υπάρχουν και οι εξαιρέσεις, όπου δυστυχώς ο επιβάτης δεν εμφανίζει κανένα σύμπτωμα κατά τη διάρκεια της πτήσης αλλά αρκετά αργότερα. Κατά γενική ομολογία πάντως, ένα από τα πρώτα συμπτώματα είναι το πρήξιμο στο ένα πόδι. Σε κάθε τέντωμα, το πόδι πονάει ενώ σε αρκετές περιπτώσεις, οι φλέβες είναι περισσότερο ορατές από το συνηθισμένο.
Στις «βουβές» περιπτώσεις, εκεί δηλαδή που δεν εμφανίζεται κανένα απολύτως σύμπτωμα, η ενδεχόμενη ύπαρξη θρόμβου δεν κάνει εμφανή την παρουσία της και τα συμπτώματα μπορεί να εμφανιστούν αρκετές ώρες ή ακόμη και μέρες μετά την πτήση. Έτσι, ενδέχεται, μόλις το αεροπλάνο προσγειωθεί και ο επιβάτης αρχίσει και πάλι να κινείται, να αποκολληθούν οι θρόμβοι από τα αγγεία των ποδιών και να μεταφερθούν μέσω του αίματος στα αγγεία της καρδιάς ή των πνευμόνων, να τα αποφράξουν, να προκληθεί εμβολή και έτσι να αποδειχθεί η πτήση μοιραία για τον επιβάτη πολλές ώρες αργότερα…


Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο;
Η φλεβοθρόμβωση, δεν απειλεί νεαρά άτομα σε ηλικία αλλά κυρίως επιβάτες άνω των 40 ετών. Στις ομάδες υψηλού κινδύνου, συγκαταλέγονται επίσης, οι μέλλουσες ή οι νέες μητέρες, οι καρκινοπαθείς, οι παχύσαρκοι, οι παράλυτοι ή ημιπαράλυτοι επιβάτες, οι πρόσφατα εγχειρισμένοι καθώς και τα άτομα με κληρονομικό ιστορικό θρομβώσεων. Τέλος, στις ομάδες υψηλού κινδύνου, συγκαταλέγονται και οι γυναίκες που λαμβάνουν αντισυλληπτικά χάπια καθώς και όσες ακολουθούν ειδική ορμονική θεραπεία.


Προληπτικά μέτρα:
●   Αρκετές ώρες ύπνος το βράδυ πριν από το ταξίδι.

●   Οι επιβάτες σε μακρινά ταξίδια (πάνω από τέσσερις ώρες) να φορούν κάλτσες διαβαθμισμένης συμπίεσης ειδικά αν ανήκουν σε ομάδα υψηλού κινδύνου (οι κάλτσες αυτές απαγορεύεται να φορεθούν από άτομα που πάσχουν από αποφρακτική νόσο των αρτηριών των κάτω άκρων).

●   Σε ειδικές ομάδες υψηλού κινδύνου, σε συνεννόηση με το θεράποντα ιατρό, ίσως θα πρέπει να γίνεται ένεση ηπαρίνης χαμηλού μοριακού βάρους.

●   Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, κάθε 30 - 45 λεπτά περίπου, συνιστάται να σηκώνεται ο επιβάτης από τη θέση του και να κάνει μερικά βήματα στο διάδρομο του αεροπλάνου. Επίσης, όσο είναι καθιστός να κάνει ασκήσεις των άκρων ποδών και να μη σταυρώνει τα πόδια στους αστραγάλους ή στα γόνατα

●   Κατανάλωση αρκετής ποσότητας νερού και αποφυγή αλκοολούχων ποτών.

●   Να μην τοποθετούνται μικρές αποσκευές στα πόδια, αλλά στον αποθηκευτικό χώρο που υπάρχει πάνω από τα καθίσματα για να μην περιορίζεται ακόμα περισσότερο ο ήδη μικρός χώρος των ποδιών.

●   Οι επιβάτες να μη φορούν στενά ρούχα ή παπούτσια.



Να επισημάνουμε, τέλος ότι το σύνδρομο οικονομικής θέσης δεν εμφανίζεται μόνο στα αεροπορικά ταξίδια, αλλά και σε ταξίδια με αυτοκίνητο, λεωφορείο ή τρένο αν ο επιβάτης είναι σε ακινησία για πάρα πολλές ώρες.

Με λίγη προσοχή στις παραπάνω οδηγίες μπορούμε να αποφύγουμε τα χειρότερα, για να μη μετατραπεί το ταξίδι μας σε εφιάλτη. Και σίγουρα η συμβουλή του ειδικού γιατρού στα άτομα που ανήκουν σε κάποια από τις ομάδες υψηλού κινδύνου είναι πολύ χρήσιμη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου